Wat!? Hoeveel omzet mis ik zonder mobiele strategie?

mobile business

Terwijl uw team hard werkt aan traffic, content en conversie-optimalisatie, lijkt het vechten tegen de bierkaai. Ervaringen van Connect Social Business laten zien dat 60% van Facebook gebruikers actief reageren op acties via smartphone en tablet. Ondertussen focust u zich op de PC gebruikers, lekker traditioneel en .. makkelijk. De vraag is echter, hoeveel omzet mist u nu door uw mobiele bezoekers?

Klik hier voor meer info

Stel u richt zich op (paid en non-paid) zoekverkeer via zoekmachines, hierbij is Adwords de meest gebruikte manier om online marketing in te zetten. Echter, begin 2013 kondigde Google Adwords geoptimaliseerd campagnes aan. Kort uitgelegd: uw advertenties worden getoond op PC, tablet én smartphone. Dit kunt u niet meer uitzetten, alleen het bod kunt u per device aanpassen. Daarbij komt dat Google strafpunten gaat geven indien u geen voor mobiel geoptimaliseerde website heeft (lees: lange laadtijden, slechte user experience).

Voelt u hem al? Anders zet ik de mobiele cijfers nog even op een rijtje:


 

Nu begrijp ik dat u deze cijfers wellicht zelf nog niet merkt. Het kan namelijk ook zijn dat mobiele bezoekers bovenop uw normale webbezoek binnenkomt, echter is dit vaak met één opslag niet te zien aan uw analytic cijfers. Het verkeer van mobiele devices wordt meegenomen in uw standaard verkeer cijfers. U moet dus in analytics het verkeer gaan onderscheiden. Doelconversies kunt u ook onderscheiden per device.

Stel dat u een business case moet maken voor uw mobiele strategie. U bekijkt via analytics in hoeverre het aandeel van mobiel verkeer de afgelopen 12 maanden is toegenomen. Bij veel partijen was het aandeel mobiel verkeer in Q1 2012 nog zo’n 6%, maar tegenwoordig 15-20%. Het is niet hoger wiskunde, maar voor uw directie kunt u vast wel het sommetje maken, zeker als internet een belangrijke business voor u is. Let wel op: conversie op smartphones zijn sterk afhankelijk van de user experience en mobile customer journey.

Veel partijen vinden het nog lastig om een (even) hoge conversie op smartphones te realiseren, ze zijn er wel. Zie de Greetz case als voorbeeld. Over de verschillen tussen smartphones en tablets kunt u hier meer lezen. Tablets laten vrij snel na optimalisatie hoge conversie zien. Smartphone zijn voornamelijk voor sharing, informatie, prijsvergelijker op locatie erg belangrijk. Lees hier hoe mobile van waarde kan zijn voor uw klant binnen de customer journey.

Ik hoop dat deze cijfers een goed beeld geven van de potentie van mobiel internet voor uw organisatie. Voor elke case is het weer anders, afhankelijk van de business waar u in zit en voor welke (technische) implementatie u kiest. Mocht u hierover specifieke vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Veel succes met het ontwikkelen van uw mobiele strategie, lees hier nog mijn 4 tips voor het ontwikkelen van uw mobiele strategie.

Lees meer blogs van Humphrey: