Voor iedereen die apps niet begrijpt ..

einstein_ipod

Vandaag had ik een gesprek en zij “begreep” uit een onderzoek dat het voorbij is met de apps. Ikzelf ben natuurlijk een groot fan en voorstander van apps en kreeg gelijk de behoefte om te onderzoeken waarom mensen dit toch roepen. Want als je kijkt naar de cijfers, het straatbeeld, vrienden en familie om je heen, dan zit iedereen de hele dag in zijn apps.

Toch, omdat ik app-ambassadeur ben, word ik vaak uitgedaagd door collega’s en vrienden. “Mensen downloaden minder apps” en “minder bedrijven maken apps en maken liever een responsive website”. Ze roepen maar wat 😉 Als je dit namelijk zo leest, dan lijkt het inderdaad neerwaarts te gaan met de apps. Zonder hier een reeks van artikelen en onderzoeken naar je toe te gooien, wil ik graag mijn verweer geven zonder.

Als eerste heeft het onderzoek van Deloitte aangegeven dat Nederlanders minder ‘onzin’  apps downloaden en juist meer ‘volwassen’  apps gebruiken. We hebben hier een kwaliteitsslag in gemaakt. Bedrijven en “marketing managers” die niet geloven in apps hebben deze kwaliteitsslag volledig gemist. Bij apps gaat het niet om pageviews, CPM, conversies of ‘time spent’. Bij apps gaat het om de core van je dienstverlening, om het voor jouw klanten makkelijker en leuker om zaken met je te doen. Werken aan een relatie, is echt iets anders dan een online salesfunnels. Wat trouwens zo 2013 is.

Daar waar banken kantoren moeten sluiten, omdat “ iedereen online bankiert”, denk ik dat we juist nog meer  moeten testen, ontwerpen, uitproberen, experimenteren met apps, mobile devices en connected devices. Binnen 3-5 jaar is desktop één van de 10 schermen waarmee een gebruiker (klant) met jouw dienst interacteert. Apps maken het gebruik van mobile devices gewoon veel makkelijker, … ja veel makkelijk dan web. Als je nu al niet begrijpt hoe apps werken, waar wil je dan over 3 jaar staan? Het gaat hard hoor. .. wel wakker blijven.

Om je gedachten te prikkelen:

Lees meer blogs van Humphrey:

 

Comments are closed.