Succesvol je app promoten met mobile advertising

5 tips voor succesvolle mobiele app marketing

De wereld van apps is voor de meeste marketeers een nieuwe en spannende wereld, zo zijn er de succesverhalen van Wordfeud, Whatsapp, Instagram en zeer recentelijk Draw Something. Het gebruik van apps is enorm populair en uw doelgroep maakt vast ook intensief gebruik van smartphones en tablets. Hoe kun je jouw app succesvol promoten en welke rol kan mobile advertising spelen in jouw mobile marketing plan?

Veel partijen laten een app ontwikkelen en zetten deze in de app stores. Vervolgens sturen zij een persbericht en een nieuwsbrief uit naar hun eigen bestand en plaatsen een link op hun website. Dit is een goed begin en het zal in de eerste week vast veel downloads opleveren. Of ja, wat is een veel? 10.000 – 20.000 downloads en mogelijk een top 10 positie? Dit is natuurlijk niet het echte werk, want jij wil succes: groei in gebruik, hoog in de ranking en een snelle ROI.

Waarom mobile advertising?

Als eerste, wat is mobiel adverteren? Mobiel advertising is het adverteren via mobiele telefoons, smartphones en tablets. Denk hierbij aan ads in apps en mobiele sites, sms berichten met promoties en de adwords promoties bij de mobiele zoekresultaten van Google. Een groot voordeel van mobiele advertenties is dat je potentiele gebruiker al een mobiele gebruiker is, dit betekent meer relevantie en een hogere conversie. Gezien de zeer goede resultaten die ik ervaar voor mijn klanten, zou ik mobile display advertising aanraden voor het promoten van apps. De kosten voor mobile advertising zijn namelijk relatief laag en het directe effect kan enorm zijn: aanhoudende gebruikers en omzetgroei.

pathe mobile advertising

pathe mobile advertising 2012

Gebruik deze 5 tips voor succesvolle mobiele app marketing

Het beslissen om mobile advertising in te zetten voor het promoten van je app is stap 1, echter het succes valt en staat met het serieus nemen van je campagne. Dit gaat namelijk wel tijd en energie kosten. Hier een 5-tal tips voor het succesvol promoten van je app.

1)      Maak een campagnekalender en kies de juiste momenten (net zoals je online campagnes), denk aan Kerst, Valentijn, Moederdag, vakanties of misschien wel op het moment dat Apple een nieuwe product lanceert. Zo heb je het hele jaar door campagnes.

2)      Mobile advertising kan zeer sterk werken, het is echter vaak de kracht van herhaling. Maak mobile advertising onderdeel van je volledige marketing mix, zie het als cross media campagnes. Denk hierbij aan je nieuwsbrief, online campagnes, TV spots en niet te vergeten Social media.

3)      Ontwerp goede kwaliteit banners met een kort maar krachtige call-to-action. Het klinkt heel simpel, maar je zult verrast zijn met het alleen onduidelijke, niet scherpe, vervormde banners. Zorg dat je teksten “sharp” zijn en probleem zoveel mogelijk HD formaten te gebruiken.

4)      Richt je op conversie, zorg dat alles achter de banners goed georganiseerd is. Van de teksten op de landingspagina tot aan de eerste pagina van je app. Je zult je nieuwe gebruiker bij elke stap weer moeten herinneren waarom hij op de banner heeft gedrukt. Vasthouden, teasen en vooral makkelijk houden. Ps. Het doorsturen van een mobiele gebruiker naar een normale website is echt ‘not-done’. Dit converteert niet en je stelt je potentiele gebruikers zeer teleur.

5)      Targetting en het continue meten van resultaten. Experimenteer met meerdere ad varianten, denk bijvoorbeeld aan hoe Google het doet met advertentiegroepen. Het is zonde om één banner live te zetten, zonder te weten hoe hij het na 1, 3 of 14 dagen doet. Het succes van app marketing groeit door het te doen, je leert gaande weg waar je doelgroep op reageert. Zo is targetting met mobile advertising ook belangrijk. Ook hierin zijn veel mogelijkheden, denk aan locaties (location based advertising), tijden/dagen, besturingssystemen (iOS, Android, Windows mobile), toestellen (Samsung, HTC, iPhone, iPad), netwerken als 3G en WIFI en portals.

Eén extra tip: Misschien wel de belangrijkste. Zorg voor een goed notificatie programma, dit valt meer onder de noemer ‘Direct mobile marketing’ en zal zorgen voor herhaalgebruik.

Dit artikel is geschreven voor Sharewire.nl

Comments are closed.