Nieuwe App Eredivisie live moet thuisbeleving naar het stadion brengen

[door Humphrey Fredriksz] Gisteren presenteerde John Tacken, interim projectmanager bij Eredivisie Live tijdens Den Haag Tele hun nieuwe project ‘Connected Stadiums’. Het is een onderzoekspr

oject met als doel om in augustus 2013, bij de start van het nieuwe seizoen, met minimaal één stadion te beginnen (pilot). Bezoekers kunnen dan tijdens de wedstrijd via een app een “second screen” gebruiken. De grote uitdaging is uiteraard een goede netwerkdekking. Wat kunnen we verwachten van de content?

Het gebruik van Eredivisie live op mobiel is enorm populair. John gaf aan dat de app al 1,4 miljoen keer is gedownload, het mobiele verkeergebruik elk weekend weer enorme pieken laat zien en dat 50% van de online video’s via mobiele devices wordt bekeken. Uit hun onderzoek bleek dat de doelgroep tot 30 jaar (welke het meeste geld uitgeeft aan fanartikelen) 68% behoefte heeft aan informatie via social media en 58% vindt het belang van internet in het stadion (zeer) belangrijk. Bij de twee doelgroep 30-44 liggen deze percentages niet veel lager.

In hoeverre is het technisch en commercieel haalbaar? Het onderzoek gaat uit naar een WIFI plus content publicatie systeem, hiervoor zijn 9 aanbieders in kaart gebracht. Dit zal waarschijnlijk gaan betekenen dat het stadion zal worden uitgerust met WIFI punten en herkenning van de app gebruikers. Elke club ontwikkelt haar eigen business case, het doel is meer bezoekers naar het stadion te trekken door dezelfde beleving in het stadion te geven zoals thuis.

Ik ben zelf erg benieuwd naar content. Welke informatie maakt het zingen in het stadion nu leuker? Wat als gebruikers in de statistieken zien dat Ado Den Haag juist in het Haags kwartiertje de meeste tegendoelpunten krijgt? Wellicht een idee om statistisch gezien het Haags kwartiertje eerder tijdens de wedstrijd in te zetten? Een ander leuke toepassing kan zijn is dat het hele stadion heeft gezien via de live beelden in de app dat de bal over de lijn is geweest, behalve de scheidsrechter zelf. Ik verwacht dat het groeps- en fangevoel door middel van social media en mooie beelden hun club zal supporten in hun weg naar een succesvol seizoen, al was het alleen al via een extra inkomstenbron. Gebruikers zullen waarschijnlijk de dienst in hun seizoenskaart kunnen afnemen, een slim model.

Bron: mobilemarketing.nl

Comments are closed.