De Nederlandse brug naar Silicon Valley

Golden Gate Bridge - San Francisco

Zou elke ondernemer Amerika niet willen veroveren? Living the American Dream? In Amerika kent succes geen plafond en is Silicon Valley het centrum van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Apple, Google, Facebook, maar ook startups zoals Pebble, Uber en Flipboard leven de droom in de Valley. Hoe kan echter een startup uit Nederland zich tussen deze reuzen ontplooien? Hoe start je in Silicon Valley een onderneming en wat je moet vooraf weten? Het Nederlands Consultaat-Generaal in San Francisco helpt Nederlandse startups met deze overstap. Wij gingen hier langs en spraken met Jasper Smit, economic officer en werkzaam in de San Francisco office, het nieuwe centrum van Silicon Valley.

Wanneer een onderneming in Silicon Valley begint, dan is er het voordeel van een omgeving met een echte pioniersmentaliteit, het beste talent ter wereld en een investeringsklimaat waar onze regering alleen maar van kan dromen. Silicon Valley kent geen crisis. Nog steeds komt 40% van de wereldwijde investeringen hier vandaan. In Menlo Park ligt Sand Hill road, een straat met de hoogste concentratie aan investeerders ter wereld. Zij liggen letterlijk tegen Stanford University aan. Alles wat nodig is zou je denken. Toch is het alles behalve makkelijk om hier te slagen. Het Nederlands Consulaat-Generaal helpt een Nederlandse startup met een zachte landing. Jasper Smit: “Wij bieden ondersteuning aan elke onderneming uit Nederland die kans op slagen heeft. Het merendeel van de bedrijven die bij ons komen zit in high-tech diensten, vaak in combinatie met creative, zoals gaming”.

Gerelateerd artikel: 3 tips voor Startups van Silicon Valley investeerders

De uitdaging voor Nederlanders is het groter denken over hun onderneming, hun pitch en presentatie skills en het toch beter uitdenken van hun exit strategie. Het Nederlands Consultaat-Generaal heeft daarom een programma opgezet “Holland in the Valley” waarmee ze een brug slaan tussen Nederland en Silicon Valley. Eén van de onderdelen van dit programma is het Holland in the Valley Startup Bootcamp, dit is een intensieve week met workshops, individuele gesprekken en panel discussies met Silicon Valley experts. Op deze manier komen startups in contact met potentiële business partners in Silicon Valley. De grand finale is de Dutch Demo Night waar de Nederlandse deelnemers in slechts drie minuten hun idee pitchen aan Silicon Valley experts. Amerikanen zien op deze wijze wat Nederland te bieden heeft. Vorig jaar had 75% van de bootcamp deelnemers een follow-up met een potentiële business partner.

In Silicon Valley liggen kansen binnen handbereik, maar hoe kunnen de Nederlanders zich onderscheiden in Silicon Valley? Jasper Smit: “Een van de zaken waarin Nederland voorop loopt is de publiek-private samenwerking, denk hierbij aan onderwerpen als electric vehicles, sustainability en lifescience. Op het gebied van gezondheidszorg en ouderenzorg heeft Nederland veel ervaring met het zorgsysteem. De Amerikanen kunnen leren hoe wij zorgaanbieders, verzekeraars en afnemers bij elkaar brengen en organiseren. Daarnaast heeft Nederland enorme kennis op het gebied van IT development en mag bijvoorbeeld alleen de TU Delft werken met de nieuwste programmeertaal van Facebook”.

Dit klinkt als een berg aan kansen. Wat zijn de specifieke valkuilen voor Nederlanders? De Amerikanen, en dan met name in de Valley, zijn meer open en dynamic en hebben een andere manier met het omgaan van falen. In the Valley is failure OK. Het gaat om het proces en wat een ondernemer hiervan leert. Iets wat Nederlanders moeilijk te begrijpen vinden. Een deel van de Angel investors is juist op zoek naar ondernemers die al eerder hebben geprobeerd een bedrijf op te zetten. Ook hier geldt dat de aanhouder wint. Jasper ziet wel dat het bekende “doe maar normaal, dan doe je gek genoeg” niet opgaat voor de Nederlandse startups in Silicon Valley: “We zien dat Nederlanders die hier komen wel die pioniersmentaliteit hebben en zich makkelijk mengen. Iets wat we bij startups uit andere landen minder zien. Wat wel een valkuil kan zijn, is dat ondernemers die hierheen komen om zich te oriënteren te kort hier verblijven. Een eerste contact kan wellicht niet gelijk raak zijn. Vaak genoeg kan deze persoon juist zorgen dat er contact wordt gelegd met de juiste persoon”. Uiteraard is ook geld een belangrijk punt. De kosten voor een kantoor, verblijf en persoon liggen hier 2 tot 3 maal hoger dan in Nederland. Een goede developer kost hier al snel 150.000 dollar op jaar basis.

Waar komt het dan op neer? Met een goede mentaliteit, startkapitaal en goede pitch ga je het hier nog niet redden. Wat moet een startup hebben om het verschil te maken? De venture capitalist zijn op zoek naar knappe koppen, leiders, die de volgende 3 kenmerken in hun producten hebben: 1) Een unfair advantage, bijvoorbeeld een algoritme of een IP, iets wat niet makkelijk te kopiëren is voor de concurrentie. 2) Scalability, oftwel schaalbaarheid, een product die de potentie heeft om een grote (internationale) markt te pakken en 3) wat is de use case. Hoe gaat dit het leven van de gebruiker makkelijker maken? Werkt het product ook zonder marketing, dus door mond-tot-mond reclame? Venture capitalist zijn gek op codes, een algoritme, die in combinatie met een disruptieve innovatie een volledige (liefst traditionele) markt kan overnemen. Voordat een ondermening zich presenteert bij een investeerder moeten deze zaken al bewezen zijn met prototypes en een eerste klantenbase. Wat zijn bekende voorbeelden: Whatsapp (Telecom), Uber (taxi’s), Bitcoin (finance), 3D printing (retail, manufacturing) en Airbnb (travel).

Voor corporates die zelf geen startup meer zijn, kan het echter ook interessant zijn om samenwerkingen te zoeken met de knappe koppen van Silicon Valley. Het Nederlands Consultaat-Generaal werkt hiervoor samen met DutchBasecamp en organiseren een executive startup bootcamp. Jasper Smit: “Een belangrijk component die ik tijdens deze bootcamp zou willen organiseren zijn Hackathons. De corporate komt hier en legt zijn probleemstelling neer aan 20 ontwikkelteams. Zij werken een dag aan een oplossing, waarbij de beste oplossing wordt uitgewerkt naar een minimum valuable product. Een ideale manier voor corporaties deel uit te maken van het middelpunt van de tech wereld, Silicon Valley. Kijk voor meer informatie op www.hollandinthevalley.com.

Door Humphrey Fredriksz voor Mobilemarketing.nl