Mobile marketing is hot, maar hoeveel levert het op?

[door Humphrey Fredriksz] Als mobile marketeer ben ik dag en nacht bezig met mobiel. Net als elke geïnteresseerde marketeer volg ik zoveel mogelijk ontwikkelingen: wat doen de grote merken, welke apps doen het goed in de app stores, wat vind ik zelf fijn werken als consument en wat schrijven andere bloggers over mobiel. Eén van de grootste vragen is natuurlijk hoe we (eigenlijk bedoelen we hiermee onze potentiele opdrachtgevers, bestaande relaties of wellicht als eigen organisatie) succes kunnen behalen met smartphone en tablets. Hoe kunnen we onze doelgroep dat zich over het mobiele internet beweegt monetizen. Sterker nog, gaan we onze investering ook terugverdienen?


De enorme groei van mobiel internet gebruik zorgt ervoor dat het hele veld weer open ligt. Voor nog niet alles is een app, niet alle websites zijn mobiel geoptimaliseerd (ook niet die van je concurrent) en ook ontbreken nog een hoop SEA activiteiten op (mobiele) zoekwoorden. Dan zou je zeggen, waar wacht je dan nog op? De gebruikers zijn er al. Alleen ben jij als retailer of merk nog even de kat uit de boom aan het kijken. Je voelt het nog niet echt in je portemonnee. Zeker niet als je nog geen team of extern bureau aan het werk hebt gezet om het te ontwikkelen. Maar wat loop je nu mis zonder een mobiele oplossing?

In een wereld waar bezoekers bewegen tussen meerdere devices, van smartphone naar tablet om vervolgens via PC te bestellen, lijkt het lastig om de directe ROI van mobiel te meten. Google is daarom ook gestart met Universal Analytics (beta) waarmee je dit wel tussen verschillende devices kunt meten. Toch zou ik adviseren om in het begin het niet al te gecompliceerd te maken. Op basis van mijn ervaring zou ik het volgende aangeven voor het bepalen van de waarde van mobiel voor de eerste 2 jaar: neem 60 tot 80% van de waarde van je online klanten en vermenigvuldig deze met het percentage mobiele bezoekers van je website. Tuurlijk, niet alle mobiele toepassingen (apps of mobiele sites) leveren directe omzet op, maar dragen zeker wel bij uiteindelijke verkoopproces.

Nu je een beter beeld hebt van de potentiele waarde van mobiel ligt natuurlijk de volgende uitdaging te wachten. Hoe ga je dit doen? Apps of mobiele site en op welke platformen? Hier wil ik nu nog niet op ingaan, dit is leuk voor een andere keer. Maar houd in gedachten dat binnen nu en 3 jaar je online gebruikers je benaderen via smartphone, mini tablet, tablet en TV. Dan doet de website, of moet ik zeggen PC/laptop) wellicht nog maar 60% van de online omzet (als ik een beetje mag overdrijven) en is het beter om de online gebruikers centraal te stellen en niet zozeer je website.

Bron: mobilemarketing.nl