Hoe kun je geld verdienen met apps?

Geld verdienen aan apps

Apps zijn leuk, echter het moet wel iets opleveren. Het is vaak een forse investering welke wel moet worden terugverdiend. Voordat je een app gaat ontwikkelen moet je al een beeld hebben van het verdienmodel van de app. Ga je zelf een app ontwikkelen, stel jezelf eerst deze 4 vragen. Ik ga nu een aantal populaire verdienmodellen beschrijven voor apps.

  1. Premium app
  2. Gratis app met in-app sales
  3. Advertising in de app
  4. In app verkopen van producten en diensten (m-Commerce)
  5. Relatiemanagement met klanten

Premium app

Wel mijn nummer 1, maar wellicht niet de meest voorkomende vorm van geld verdienen van een app. Waarom? De meeste apps zijn gratis en omdat gebruikers toch vaak vooraf willen weten waarvoor ze betalen, moet je echt een hele goede marketing (en app rating hebben) om gebruikers vooraf te laten betalen. Veelal echt software apps en games zijn betaald. Dit zijn vaak ook al apps van organisaties die al een bestaande klantenbestand hebben. Ben je nieuw met apps ontwikkelen, dan zou ik hier eerst goed onderzoek naar doen voor hieraan te beginnen.

Gratis app, met in-app sales

De verleiding om een gratis app te downloaden is groot als je door de app store’s hitlijsten browst en voor je het weet heb je een aantal gratis apps op je telefoon staan. De drempel is lager dan bij een premium app en het “gevaar” is dat de app zo handig, zo verslavend is dat je niet meer zonder kunt. Vooral games en entertainment apps maken hier gebruikt van. Wil je een extra level kopen, hop 1,89 euro betalen. Wil je een bepaald zwaard kopen, weer 1,89 euro betalen. Kom je niet door het level van Candy Crush heen, weer 0,89 euro betalen. Heb je kinderen, zorg dat dat ze niet je wachtwoord van je iTunes weten, want dat voorkomt een hoop creditcard afschriften. 21 juli is trouwens bekend geworden dat Google en Apple deze type games met in-app aankopen niet meer gratis genoemd mogen worden.

Advertising in de app

Banners of toch geen banners? Advertising in apps is eigenlijk not-done. Toch gebeurt het nog. Een nasleep van het oude online tijdperk waarin geld wordt verdiend met Affiliate marketing, CPC en CPM’s. Allemaal termen waar online advertising specialisten zich dagen op stuk slaan. Dit verdienmodel met mobile apps wordt een lastige strijd. Je hebt namelijk enorm veel traffic in de app nodig voldoende klikken te genereren en je moet deze ook nog kunnen converteren naar een sales (buien je app). Facebook en Google doen dit echter beter en slimmer, ik hier een stuk geschreven over hun mobile advertising strategie. Wat zijn de opties die ik aanraad als je dan toch advertising in de app doet: doe het tactisch, niet storend en met een native experience.

In app aankopen van producten en diensten (m-Commerce)

voornamelijk de merken zoals Pathé, Thuisbezorgd, Booking, KLM en Greetz hebben apps ontwikkeld waarmee hun gebruikers eenvoudig in de app een bioscoopkaartje of vliegticket kunnen boeken. Dit noemen we m-Commerce. Eigenlijk werkt dit al heel goed en met de integratie van iDeal mobiel zie je dat als je dit goed doet, en dan doel ik op user experience en geen technische problemen, dan zal het aankopen via apps alleen maar blijven toenemen. Heb je hele complexe producten met lange formulieren, dan heb je minder succes. Het moet snel, makkelijk en veilig.   Koop zelf eens een bioscoopkaartje met de Pathé app.

Relatiemanagement met klanten

Als je een app ontwikkelt dan doe je dit vaak voor je bestaande klantenbase. Veel bedrijven maken in eerste instantie een app om een service te bieden, om een proces of handeling sneller en makkelijker te maken. Wat is hier de waarde van? Klanten hebben 1000 dingen aan hun hoofd de hele dag en zijn niet continue met jou als bedrijf bezig. Het is zelf frustrerend voor klanten om zaken bij jouw organisatie geregeld te krijgen. Bellen = in de wacht staan, in de avond is de klantenservice gesloten, via de website moet ik inloggen, maar ik ben mijn wachtwoord vergeten. Ik doe het thuis wel. Thuis aangekomen vergeet je het weer. Puffff .. wat een gedoe. Ik word blij als ik een merk of bedrijf mij in staat stelt om zaken snel en makkelijk te regelen. Dat is waarde voor mij, dat is waarom ik kies om bij jullie klant te blijven.

Ok, dit waren 5 verdienmodellen voor apps. Waarin de laatste heel veel voorkomt en zich richt op het verbeteren van service (klanten langer vasthouden). Houdt er rekening mee dat games veel verdienen met in-app aankopen en dat advertising heel veel verkeer nodig acht om het te monetizen. Veel media-apps lukt het nog niet om hier het verschil in te maken. In app aankopen, m-Commerce, lijkt wel echt zijn vruchten af te werpen. Kijk eens naar deze apps.

Lees meer blogs van Humphrey:

Comments are closed.