Google en Facebook de toekomst van Mobile Advertising?

Facebook-VS-Google1

Facebook nam Whatsapp over en iedereen schok. Komen er nu van die irritante banners in mijn Whatsapp app? Is dit nu het einde van ongestoord gratis berichten sturen naar elkaar? Voor niets komt de zon op. Eind van deze maand zal Facebook haar eigen Mobile ad-netwerk aankondigen. Een netwerk van apps en mobile sites waar Facebook adverteerders gebruik van kunnen maken. Heel erg interessant voor ons als marketeers.

Terwijl bijna 70% van Nederland dagelijks hun smartphone en tablet gebruikt, borrelt de strijd tussen adplatformen onder de grond. Als adverteerder wil je adverteren daar waar jouw doelgroep zich bevindt. Google is veruit de sterkte op het gebied van search advertising en Facebook loopt eigenlijk voorop in de race voor social advertising. Bij social advertising heb je als adverteerder het voordeel dat je als ‘vriend’ binnen de tijdslijn van je doelgroep komt. Je bent niet meer afhankelijk van ‘search’ (pull), maar je pusht jezelf naar je doelgroep. En gezien de successen van Facebook met mobile advertising, is dit een effectieve manier van inkomsten die zij graag doorzetten naar apps als Instagram en Whatsapp. Hiermee heeft Facebook een geweldig bereik.

Google heeft ook een “goede stap” gezet richting mobile advertising door afgelopen jaar adverteerders te verplichten om hun advertenties te tonen op all devices (desktop, tablet en smartphone). Het aantal klikken door gebruikers is hierdoor weer toegenomen, alleen niet de kosten per klik doordat de concurrentie op mobile nog lager is dan desktop. Daarnaast maakt Google grote stappen met Android, de Google Play store staat nu vol met muziek, films en games die getarget worden op basis van wat je in je Google Mail beschrijft (zelf ondervonden). Op het gebied van apps en local search zie je dat de Google Maps app ‘Ontdek in de buurt’ heeft toegevoegd om de gebruikers onderweg ook richting advertising content te pushen. Het ziet er nog fraai uit ook. Meer native, minder ouderwetse banners.

Wat kunnen we dan gaan verwachten de aankomende twee jaar? In hoeverre blijft het concept van het vertrouwde web-advertising staan in de nieuwe mobile wereld. Cijfers laten zien dat apps veel populairder zijn dan mobile web en Facebook doet er slim aan om een cross app ad-platform te lanceren om deze doelgroep te bereiken met zeer zeer nauwkeurige data: een mix van demografische gegevens, gedragsgegevens binnen apps (veel terugkerend en specifiek gedrag) en een nieuwe wereld van native advertising. Laten wij ons maar druk maken over dat we relevante apps maken voor onze klanten en dat we web/appshop hebben die goed werken op smartphone en tablets.

Klik hier voor meer info

Lees meer blogs van Humphrey:

Comments are closed.