Google+ bevrijdt Mobile Marketeers

Google Plus revolution

“Leuk zo’n mobiele site, maar wat draagt het bij? Herken je dit? Nou, die tijden zijn voorbij. Dankzij de Google+ gebruikers is het per 1 oktober mogelijk om in Adwords het aankoopgedrag te kunnen traceren over meerdere apparaten: cross-device conversions. Wow, hoe doen ze dit en wat betekent dit voor de Mobile Marketeer?

Ontdek de toegevoegde waarde van mobiel gebruik

Ik schreef vorig jaar al over de uitdaging om cross-device te kunnen tracken wat de toegevoegde waarde van mobiel is. Bedrijven zien wel dat iedereen op smartphones hun website bezoeken, echter veel mensen kopen nog via de vertrouwde PC met groot scherm. Waarom dan een mobiele site ontwikkelen? Google heeft vaak onderzoekcijfers gebruikt om toch bedrijven te overtuigen van mobiele relevantie. Tevergeefs en vervolgens geforceerd met Google enhanced campagnes. Alleen nu kunnen adverteerders daadwerkelijk zien in hun Adwords account wat de klikken op mobiel bijdrage in omzet.

Google+ knoopt de eindjes aan elkaar

Het verdienmodel van Google is advertising en ondanks dat er zeer veel wordt geïnvesteerd in Google Play, mobile devices, Google cars en Wifi luchtballonnen, gaat het om data. Nu Google jouw Google+ account over meerdere devices kan tracken, is het in staat om jouw (Adwords) klikgedrag te koppelen aan de uiteindelijke aankoop. Tegenwoordig zit Google+ in zoveel veel gratis online diensten, denk hierbij aan enorm populaire diensten als YouTube, Gmail, Drive, Play Store, Chrome en Search. 92% van de smartphone gebruikers heeft een Google app. Alles wat we doen wordt via onze e-mailadres centraal opgeslagen en tot op de millimeter nauwkeurig verkocht aan adverteerders. Dit levert zoveel data op, Google kan zelf inschatting maken van gedrag, zonder dat mensen zijn ingelogd.

Gebruikers willen gemak

Hoe komt dit toch? Natuurlijk, we willen onze data niet delen. Nee, we willen geen spam ontvangen, maar “Verrekt, hoe weet Facebook dat ik hier ben geweest”. We zijn te lui om de voorwaarden te lezen en willen we gewoon even snel onze email checken of de laatste posts lezen. Internetgebruikers willen daarom dat apps en websites gewoon makkelijk werken, het moet allemaal snel en als we de volgende keer terugkomen, dan moet het nog makkelijker. Ingelogd blijven helpt hierbij. Gemak heeft een waarde voor de gebruiker en zij zijn bereid hiervoor te “betalen” met hun e-mail/login, oftewel profielgegevens.

Mobile Marketeers aan de slag!

Nu Google de toegevoegde waarde van mobile advertising (lees voor nu: Adwords) inzichtelijk kan maken, kunnen we de bijdrage van mobiel adverteren bepalen. Kun jij als mobile marketeer de conversiekosten omlaag krijgen door slimme mobiele Adwords campagnes? Kun jij achterhalen welke specifieke content mobiele bezoekers kan overtuigen om later via de PC een aankoop te doen? Leuk hè? Ik kan niet wachten op het moment dat ‘Mobile’ bovenaan de agenda staat van het online marketing team, want uiteindelijk draait het in deze tijden toch om de sales  ;-).

Meer blogs van Humphrey:

 

Comments are closed.