5 extra tips voor je mobiele strategie

mobiele strategie tips

In Juni beschreef ik deze 4 tips voor je mobiele strategie en deze is zo goed gelezen dat ik graag 5 extra tips geef. Het ontwikkelen van een goede mobiele strategie ontstaat door ervaring opdoen en leren van anderen. Ook al denk je vooraf de juiste keuze te maken, er zijn nog zoveel redenen waardoor het niet zo kan gaan als dat je had gehoopt. We hebben te maken met een snelle wereld en hoge verwachtingen.

Voordat ik mijn tips geef, wil ik je ook attenderen op mijn blogs die je ook kunnen helpen met je strategie: Hoe versterkt mobiel de customer journey, Hoeveel omzet loop is mis zonder mobiele strategie? en 8 verschillen tussen smartphone en tablet gebruikers.

5) Techniek is de basis en cruciaal voor succes

Waarom geven gebruikers slechte app ratings? Voor mijn boek ‘Verbeter app ratings & reviews’  heb ik onderzocht waarom gebruikers lage ratings geven: slechte techniek. De verwachtingen van gebruikers is zo hoog bij mobile apps, je concurreert eigenlijk tegen apps als Linkedin, ING, Flipboard, Appie en Instagram. Dit is wat gebruikers gewend zijn qua user experience. Mijn tip: neem je slimste IT nerd van je bedrijf, zorg dat hij fantastische API’s schrijft en documenteert en je staat 3-0 voor.  Dit is je beste investering.

6) Laat desktop helemaal los

15 jaar geleden begonnen we brochures te vertalen naar websites, dit was al een hell-of-a-job. Toen de smartphones kwamen probeerden we de 17 inch beeldscherm websites in een 3,5 inch scherm te proppen. Hele marketingafdelingen vielen over elkaar heen om te bepalen wat er nu in de app moest komen. Mobiele bureaus moesten helpen om hier keuzes in de maken. Mijn tip: laat desktop denken los en haal mobiele specialisten (marketeers, designers en developers) in huis om vanuit deze nieuwe gebruiker te denken.

7) Zet je klant centraal in het resultaat

Geloof me, over 3 jaar heeft jouw klant 15 devices waarmee hij of zij contact zoekt met je bedrijf of merk. Ga je al deze analytic cijfers apart naast elkaar leggen? Ok, 15 is wat veel, maar kanalen zien als silo’s gaat niet werken. Het zijn “communicerende vaten”. Ze dragen bij aan de waarde van jouw klant en als een potentiële klant een toegevoegde waarde ervaring via een mobiele website, dan neemt hij ook een stap in de salesfunnel. Misschien niet mobiel, wel later op een ander device. Mijn tip: koppel klantcontacten aan klantwaarde.. cross device.

8) Volg je hart, niet je portemonnee

De realiteit van de dag. We hebben allemaal te maken met budgetten, deadlines, verwachtingen, collega’s met een mening en een manager. Iedereen wil scoren. Ik heb altijd bewondering voor die ene persoon in het vak die ondanks de druk en alle betweters toch zijn eigen weg kiest en doet waar hij in gelooft. Als jij niet het gevoel hebt dat dit iets is waar jouw klant blij van wordt, dan moet je het niet doen. En andersom ook. Mijn tip: zorg dat je de ruimte en het vertrouwen krijgt van het management. Zonder vertrouwen haalt niemand het maximale eruit.

 9) Blijven volhouden, dit is pas het begin.

Dan komen we al bij het laatste punt. Blijven volhouden. Ben je net met mobile begonnen en moet je veel uren investeren om het te begrijpen, het naar jouw hand zetten en het monetizen? Wees gerust, dit doen we allemaal. Ik doe het al 6 jaar, echter het goede nieuws is ‘Mobile is the future’. Als je een persoonlijke (mobile) ervaring zo kan maken dat het waarde levert voor jouw bedrijf. Dan sta je 5-0 voor… want dit is pas het begin van wat komen gaat. Jij wordt een mobile champion!

Wederom hoop ik dat deze tips werken, mijn 4 eerdere tips lees je in 4 handige tips voor je mobiele strategie. Heel veel succes met jouw strategie, als je specifieke vragen hebt hoor ik ze graag.

Ik heb nu al zin om de volgende 4 tips te geven!

Klik hier voor meer info

Lees meer blogs van Humphrey:

Comments are closed.