4 tips voor meer App downloads

app downloads

Stel, je hebt een nieuwe app ontwikkeld en hij staat nu 2 weken in de app store. Je hebt nu de eerste golf aan downloads gehad en je kijkt met een tevreden lach naar je app download reportage in Appannie.com of Appfigures.com. Wat kun je nu nog meer doen om meer app downloads te genereren?

Als eerste voor diegene die juist niet tevreden zijn over het aantal app downloads in de eerste maand van hun lancering. De meeste apps worden gelanceerd met een PR-plan, die ziet er als volgt (beknopt) uit: persbericht naar populaire app blogs, een post op social media, een email nieuwsbrief naar je bestaande klanten, een link op de homepage van je website en een instructie/inspiratie video op Youtube. Oftewel, the usual suspects.

Heb je dit al gedaan, dan kun je de volgende 4 activiteiten starten: app promotie, mobile advertising, app store optimization en het doorontwikkelen van je app. Deze activiteiten kunnen per organisatie verschillen in impact. Ik zal per activiteit aangeven welke impact het heeft qua geld, tijd en de bijdrage in downloads.

1. App promotie / Marketing

Dit is de meeste uitgebreide vorm om meer app downloads te genereren. Je kunt via blogs aangeven dat je app tijdelijk gratis is te downloaden (gratis app van de dag), hiervoor kan het zijn dat je moet betalen. Eén van de meest voordeligste en eenvoudigste manier is het integreren van je app op je website, mobiele website, welkomstbericht, nieuwsbrief, meenemen in bestaande grotere campagnes en vindbaarheid op Google. Denk na over wat het juiste moment is om je app bij jouw potentiële gebruiker onder de aandacht te brengen? Combineer deze app promotie bijvoorbeeld ook met social media of partners.

2. Mobile advertising

Vrij complex en dit kost meer tijd om te achterhalen wat werk en wat niet. Hiervoor heb je ook een budget en een bureau nodig die helpt met het uitvoeren van de advertising campagne. Het beste kanaal om een app op te promoten is op mobiele internet, omdat hier gebruikers alleen hoeven te klikken op een uiting en gelijk in de app store terecht komen om de app te installeren. Dit zorgt voor minder uitval en makkelijkere conversie meting. Bekende netwerken waar ik goede ervaring mee hebt zijn Google Adwords, Facebook en Admob. Vandaag de dag kunnen alle bekende mediapartijen helpen met app downloads, echter houdt rekening met de volgende kosten per app download: tussen €0,50 – €5. Lage kosten haal je bij weinig concurrentie, zelf beheren van campagnes en sterk sturen op CPI (Cost per Install). Hoge kosten haal je wanneer je meer richt op een markt met hoge concurrentie, dure maar exclusieve netwerken (vaak) CPM en wanneer je wordt geholpen door een bureau. Wees niet te kritisch op de CPI, bereken liever wat het oplevert.

3. App store optimization (ASO)

Wat is app store optimization? De meeste app downloads komen door gebruikers die rondneuzen in de app store en hier kijken naar de hitlijsten of zoeken op keywords. Net als het vindbaar zijn op Google, wil je ook dat je app vindbaar is in de App store. Belangrijke onderdelen van App Store Optimization is het gebruiken van keywords, hoge app ratings, veel downloads, goede visuals en beschrijvende tekst en app linking. Je kunt ASO vergelijk met SEO voor websites. Hoe je app ratings en reviews kunt verbeteren heb ik beschreven in mijn boek “ Verbeter app ratings en reviews in 7 stappen”. De impact van ASO is niet hoog, weinig technische implementatie, echter moet je wel blijven schrijven en optimaliseren door middel van ASO tools om de keywords up to date te houden.

4. Doorontwikkelen van je app

Na de beginperiode valt het aantal app download per dag terug naar een vast patroon. Je weet nu precies hoeveel downloads je app de aankomende maanden gaat doen, hier kun je een makkelijk pijl op trekken. Als je hier bent aangekomen, dan kun je twee dingen doen. Stoppen met de app omdat het resultaat uiteindelijk teleurstellend is en niets oplevert of je kunt de app gaan uitbreiden met nieuwe functionaliteiten, wensen van de gebruikers of nieuwe content. Wat je gaat proberen is om nieuwe gebruikers aan te spreken. Dit kan door een hogere kwaliteit, een nieuwe experience of door een functionaliteit die de concurrentie nog niet heeft.

Naast deze activiteiten zijn er nog andere strategieën om meer app downloads te genereren, bijvoorbeeld door het uitbreiden naar een nieuwe platform, zoals Android of Window Phone. Of je kunt je focussen op andere landen. Uiteraard staan deze tips los van hoe je het gebruik van je app kunt verhogen, want niet elke download is automatisch een actieve en loyale gebruikers. Hier een andere keer meer over. Voor nu, heel veel succes met het behalen van meer app downloads.

Klik hier voor meer info

Lees meer blogs van Humphrey:

Comments are closed.