3 succesfactoren van Mobile Advertising op Facebook

Facebook mobile advertising

‘Mobile’ begint het verschil te maken voor Facebook. De waarde van de aandelen schoten de lucht in na bekendmaking van de kwartaalcijfers waarin mobile advertising verantwoordelijk blijkt te zijn voor 41% van de omzet. De vooruitzichten voor Facebook zijn daarom erg goed en steeg het aandeel naar zo’n 33 dollar, hoogste stand sinds iPO. Over Google waren onlangs de reacties op de markt minder, ondanks de hogere omzet viel het resultaat tegen. Er zijn 3 redenen te benoemen waarom mobile advertising werkt voor Facebook:

1. Conversies: advertising binnen het eco-systeem van Facebook
2. De kracht van Facebook advertenties
3. Eenvoud in cross-device advertising

Google is op afstand de nummer 1 op het gebied van mobile advertising met meer dan de helft van de markt in handen. Analisten verwachten echter dat Facebook eind dit jaar al 12% marktaandeel zal hebben. En wat betekent deze groei voor volgend jaar? Laten we in meer detail kijken naar de redenen waarom Facebook advertising in mijn ogen werkt. Los van het feit dat Facebook vrij agressief advertising op mobiel heeft gelanceerd, heb ik zelf ook vrij positieve resultaten geboekt.

Klik hier voor meer info

1. Conversies: advertising binnen het eco-systeem van Facebook

Facebook advertising richt zich grotendeels op het opbouwen van fanbases voor branding, testing en co-creatie doeleinden. Interactief bezig zijn met de doelgroep. Ondanks de berichten dat Facebook geen (directe) bijdrage levert aan de omzet van organisaties, investeren steeds meer bedrijven in Facebook advertising voor het opbouwen van een fanbase. Bij Google richt de adverteerder zich meer op commerce:(financiële) transacties, producten verkopen, lead generations (formulieren) en dit blijkt iets wat tegen te vallen op tablets en zeker op smartphones. Daarbij komt dat (externe) betaalmethodes zoals iDeal, waar Google van afhankelijk is, voor mobile nog niet de optimale user experience geven. Facebook heeft hier minder mee te maken en richten zich op ‘likes’ en andere interacties binnen hun eigen domein. De kracht ligt in het opzet dat ‘conversies’ binnen het Facebook domein gebeuren. Uiteraard zijn (externe) mobile app downloads ook erg populair qua advertenties, hiermee komen we bij het volgende punt.

2. De kracht van Facebook advertenties

Facebook advertising komt in verschillende maten en vormen. Dit is wellicht ook zo bij Google, echter bij Facebook wordt meer gebruikt gemaakt van ‘native advertising’, oftewel sponsored stories. Het schrijven van leuke “advertorials” in het nieuwsoverzicht en deze een extra boast te geven met een advertising budget genereert extra waarde voor het merkt, namelijk interacties, likes en fans. Over mobiele banners lees ik vaak dat mensen ze irritant vinden en dat het niet gewenst is op een persoonlijk device als een smartphone. Daarbij komt dat Adwords en Admob nog niet de meest “rijke” banner opties geven. Stel, je gaat een mobiele app promoten via Facebook, dan kun je vrij gemakkelijk meerdere targetgroepen aanzetten, interesses meenemen en snel optimaliseren op basis van downloads volumes of kosten per download.

3. Eenvoud in cross-device advertising

Het is voor Facebook marketeers vrij eenvoudig om de switch te maken van Desktop advertising naar mobile advertising. Wat zijn nou eigenlijk de verschillen binnen Facebook? Ok, het scherm is kleiner, smaller en advertentie positie zijn achter, echter vergelijken met de vele formaten die het IAB specifiek voor mobile advertsing (buiten Facebook) heeft gemaakt is veel uitgebreider. Hier moet het design bureau van uw banner echt even voor gaan zitten. De enorme groei van mobile advertsing op Facebook is ook te danken aan het werkproces voor marketeers om mobile mee te nemen als kanaal. Zeker met in het achterhoofd dat meer dan de helft van de Facebook gebruikers via mobiele devices op Facebook zitten. Hier zit je doelgroep en ze converteren blijkbaar net zo makkelijk als op desktop.

Uiteraard zijn er meer redenen en factoren te benoemen, denk hierbij aan de biedwaarde op een click, verschillen per land en device (smartphone en tablet). Ik hoop dat deze redenen een inzicht bieden over hoe jij als marketeer, publisher of als bureau kunt inspelen op de groei van mobiele bezoekers. Is advertising een belangrijk model voor inkomsten, dan kun je een hoop leren van hoe Facebook het heeft gedaan. Linkedin kondigt ook aan te starten met ‘Sponsored stories’ en ook steeds meer media ontwikkelen zich op het gebied van “advertorials” en native advertising. Eigenlijk een combinatie tussen content marketing en advertising. Hoe dan ook, het blijkt voor Facebook te werken. I like. I download..

Meer blogs van Humphrey: