3 redenen: Waarom een app ontwikkelen?

Waarom een app ontwikkelen?

Geregeld komt de vraag langs: wat is de meerwaarde van een app? Wat het gaat opleveren? Terechte vragen, want het investeren in app lijkt op kort termijn alleen de gebruikers blij te maken (en niet de organisatie). Daarbij komt dat het al een uitdaging is om de gebruikers überhaupt tevreden te krijgen met de hoge standaards van app-ervaringen. Waarom ontwikkelen we dan apps? Waarom geloof jij wel in apps en waarom anderen niet? Hieronder mijn gedachte over waarom een app een groot succes kan worden.

Als eerste wil ik nogmaals benadrukken dat Apple, met de iPhone, een internetrevolutie tot stand heeft gebracht. Bijna alle grote internetbedrijven ter wereld hebben geprofiteerd van apps of hebben geen bestaansrecht zonder apps. Denk aan Apple, Google, Facebook (Instragram, Whatsapp) en Snapchat. Facebook heeft wereldwijd 1 miljard actieve app gebruikers en het mobiele kanaal genereert binnen 2 jaar 61% van de totale inkomsten. Waarom? Ze hebben 3 elementen samengebracht: gebruikers, een toepassing (de app) en een verdienmodel. Omdat bij jouw organisatie nog één van deze 3 onderdelen ontbreekt, wil niet zeggen dat apps niet kunnen bijdragen. Hier moet je dus nog aan werken.

Het mobiele internet groeit enorm hard. Nog steeds, terwijl we het al jaren roepen. Veel traditionele media wachten op het moment dat het stagneert en dat print of televisie weer een momentum krijgt. Waarom? Omdat ze hier wel het verdienmodel hebben werken, ze weten hoe ze geld kunnen verdienen met print en televisie. Gaat dit echter goed? Volgens mij steeds minder. Steeds meer adverteerders kiezen voor goedkopere en beter te meten media zoals online (en mobile). Daar waar online een geoliede machine is met online advertising, SEA en SEO strategieën, gooit mobile dit echter op zijn kop. Nu hebben klanten meerdere devices die zij gebruiken om tot een conversie te komen en gaan we naar een omni-channel customer experience en dus ook naar een omni-channel sales funnel. Het meten van deze funnel is voor vele bedrijven nog een grote uitdaging en dat komt allemaal door mobile (hoor ik ze zeggen). Klopt, maar het is een kwestie van tijd en dan is juist mobile het meest effectieve en “goedkoopste” medium. Het is toegankelijker, socialer en biedt nog meer targeting mogelijkheden.

Gaan we voor app of web? Veel partijen denken vanuit een kostenperspectief en kiezen in eerste instantie voor web. Laten we eerste een mobiele site bouwen voordat we aan dure apps beginnen. Dat is zeker geen slecht begin, al weet ik dat iedereen droomt van een sexy app. Iets waarmee je de competitie wegblaast, een app waarmee je jouw klanten kan overtuigen dat jij de beste oplossing hebt voor hun probleem. Klantenbinding met een app is gewoon hoger dan via een mobiele site. Waarom? Terugkomen naar een app is gewoon veel makkelijker en klanten kiezen altijd voor: gemakkelijker of goedkoper. Dit onderzoek van Nielsen toont aan dat smartphone gebruiker 89% meer tijd spenderen in apps dan mobiele sites. Dat is 90% meer tijd om jouw klant te overtuigen van een nieuw product of dienst die jij graag wil aanbieden.

Ik hoop dat deze drie alinea’s weer een hoop munitie hebben gegeven om jouw app avontuur door te zetten en te geloven in de kracht van apps en de toekomst van internet. Ben je van plan om een app te gaan ontwikkelen, stel je zelf eerst deze 4 vragen om te toetsen of jouw app een succes gaat worden.

Lees meer blogs van Humphrey:

Comments are closed.